10 meest voorkomende klachten binnen fysiotherapie

10 meest voorkomende klachten binnen fysiotherapie? Er zijn veel verschillende klachten waar mensen mee naar de fysiotherapeut komen Voor een bezoekje aan de fysiotherapeut hoef je je niet te schamen, ruim 23% van de Nederlanders bezoekt wel eens een fysiotherapeut. In de meeste gevallen gebeurt dit na een operatie of na het oplopen van een blessure, maar er zijn nog talloze andere aandoeningen om naar een fysio te gaan.

De 10 meest voorkomende klachten binnen fysiotherapie zijn:

• Lage rugpijn

In de meeste gevallen (90%) is er bij lage-rugpijn geen aanwijzing voor een hernia of een andere beschadiging van de rug. Lage rugpijn komt vaak voor en gaat meestal vanzelf weer over. Vaak kunt u bij lage rugpijn snel weer uw dagelijkse bezigheden weer oppakken.

• Nekklachten

Nekpijn is een klacht die veelvuldig wordt behandeld door een fysiotherapie. De nek is een complex mechanisme in ons lichaam door de vele structuren. Door een verkeerde beweging of een verkeerde houding kan er snel pijn in de nek ontstaan. Hoe een nekklacht er ook uitziet, het is belangrijk snel een fysiotherapeut te raadplegen.

• Chronische pijn

Chronische pij is wanneer pijnklachten langer dan 3 maanden blijven bestaan. Pijn is een beschermingsmechanisme van het lichaam. Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op het ontstaan van chronische pijn. Emoties, gedachten en gedrag zijn ook van invloed op pijn. Naar schattig leidt 1 op de 5 Nederlanders aan chronische pijn.

• Sportblessures

Sporten is natuurlijk erg goed voor je, maar soms kan sporten ook leiden tot vervelende blessures. Sportblessures zijn vaak goed te behandelen bij een fysiotherapeut. Het doel is om zo snel mogelijk weer te kunnen sporten.

10-klachten-bij-fysiotherapie
  • Knieblessures

Knieklachten kunnen op verschillende plekken op de knie voorkomen. Een knieblessure kan ontstaan aan de banden, pezen, spieren, menisci, slijmbeurs en kraakbeen. Slijtage aan de knieën komt ook veel voor (artrose). Knieklachten worden meestal veroorzaakt door overbelasting, een klap of val. De pijn kan acuut ontstaan of zich ontwikkelen over een langdurige periode. Wees alert en blijf niet te lang lopen met knieklachten.

• Enkelklachten

Een van de meest voorkomende enkelklacht is enkelverzwikking, hierbij kan schade worden opgelopen aan de enkelbanden en spieren. Andere klachten kunnen zijn: enkelfractuur, verminderde bewegelijkheid en enkelbandletsel. De enkel bestaat uit 2 gewrichten, samen zorgen de gewrichten voor een diversiteit aan beweging in de enkel.

• Schouderklachten

Schouderklachten komen veel voor en voornamelijk onder sporters. Een slijmbeurs of peesontsteking komt veel voor en ontstaat meestal door overbelasting van de schouder. Schouderklachten hebben vaak één of meerdere van de volgende symptomen:

1. Pijn rondom het schoudergewricht
  2. Uitstralende pijn in armen of nek
  3. Bewegingsbeperking
  4. Pijn bij liggen op schouder
  5. Pijn bij bewegen arm
De 10 meest voorkomende klachten binnen fysiotherapie chronische pijn
  • Artrose

Een stijf gevoel in je gewrichten en pijnlijke gewrichten? Dit zijn typische symptomen van artrose. Helaas is artrose niet te genezen, maar een fysiotherapeut kan je wel helpen om de pijn te verlichten. Artrose is een aandoeningen van de gewrichten, onze gewrichten zorgen ervoor dat wij onze lichaamsdelen kunnen bewegen. Om je lichaamsdelen te kunnen buigen en strekken komen er 2 botten bij elkaar waar kraakbeen omheen zit. Bij artrose is het kraakbeen (bescherming rondom onze botten) verslechterd.

• Heupklachten

zijn klachten die vaak voorkomen bij wat oudere mensen. Artrose en slijtage zijn vaak de oorzaak bij heuppijn. Niet alleen door slijtage, maar ook door een lelijke val of overgewicht kan heuppijn ontstaan. Soms is het aannemen van een andere houding belangrijk. Bij pijn aan de heup moet je proberen zoveel mogelijk te blijven bewegen.

• Rugklachten

Veel mensen hebben last van rugklachten en voor iedereen zijn de symptomen anders. Veel voorkomende symptomen bij rugklachten zijn :

1. Pijn in de onderrug
  2. Pijn in de middenrug
  3. Uitstralende pijn naar nek, schouder, armen, billen, zij en/of benen
  4. Spanning in de rugspieren
  5. Pijn in de bovenrug
  6. Stijfheid in de rug

Rugklachten kunnen acuut ontstaan, maar kunnen ook geleidelijk verergeren. Een slechte houding of overbelasting kunnen de oorzaak zijn van rugklachten.