Fysiotherapie bij herstel van een beroerte

Fysiotherapie bij herstel van een beroerte! Fysiotherapie kan helpen om te leren gaan met een blijvende beperking als een beroerte. Een fysiotherapeutische behandeling is er op gericht om een zo gewoon mogelijke levensstijl weer op te pakken.

Wat is een beroerte?

Een beroerte wordt ook wel een CVA genoemd. Bij een beroerte gaat er iets mis in de bloedvaten van je hersenen. Een beroerte is ook wel een verzamelnaam voor een herseninfarct, hersenbloeding of TIA, de behandelingen zijn echter wel ieder verschillend. Bij een TIA lost het stolsel vanzelf op, maar bij een herseninfarct gebeurt dit niet.

Herseninfarct

Symptomen van een beroerte

Bij een beroerte (CVA) ontstaan plotselinge uitvalsverschijnselen. Er zijn 3 vaste symptomen om een beroerte te herkennen.

• Scheven mond
  • Verwarde spraak
  • Lamme arm

Er is ook een spreekwoord/ quote die ze gebruiken in de reclames en die luidt “Mond, spraak, arm, beroerte alarm. Bel 112”. Hier mee bedoelen ze te zeggen dat als je last hebt van deze symptomen er een kans is van een beroerte en het handig is om 112 te raadplegen.

Naast de 3 standaard symptomen zijn er nog andere symptomen die te maken kunnen hebben met een beroerte deze symptomen kunnen zijn:

• Evenwichtsstoornissen
  • Dubbelzien
  • Problemen met slikken
  • Gedeeltelijke blindheid
  • Problemen met bewegen van arm of been

Oorzaken van een beroerte

Er kunnen verschillende oorzaken zijn, waardoor een beroerte kan ontstaan. Een van de meest voorkomende oorzaak van een beroerte is vernauwing van de halsslagader. De stolsels kunnen ontstaan door een kunsthartklep, een ontsteking van het hart of een openingen tussen de boezems. Een stolsel vanuit het hart kan doorschieten naar de hersenvaten. Andere oorzaken kunnen zijn: een te hoge bloeddruk, suikerziekte, overgewicht, te weinig beweging of een te hoog cholesterolgehalte. Een TIA of herseninfarct kan soms ontstaan doordat er te weinig bloed naar de hersenen gaat. Dit is zeldzaam, maar kan bijvoorbeeld kort na een hartinfarct voorkomen.

Hoe kan fysiotherapie helpen na een beroerte?

Direct na een beroerte is het lastig te voorspellen wat de kans op herstel is. De kans op herstel is voor iedereen anders en hangt ook af van welk deel van de hersenen beschadigd is.

Bij een hersenbloeding heb je verschillende soorten bloedingen.

• Bloeding direct in de hersenen
  • Bloeding rondom het hersenweefsel
  • Bloeding door een ongeval of geweld