Fysiotherapie bij tinteling in de voeten

Fysiotherapie bij tinteling in de voeten. Tintelende voeten worden ook wel omschreven alsof iemand speldenprikjes in de voet geeft. Pijnlijk is het niet, maar het is wel erg vervelend en irritant. Tinteling in de ledematen zijn vaak geen reden tot paniek, maar hou het wel in de gaten!

Chronisch tintelende voeten

Heb je veel last van tintelende voeten en heb je behalve tintelende voeten ook klachten zoals pijn, gevoelloosheid, jeuk en verminderde spierkracht. Dan kan het zijn dat deze tinteling een symptoom kan zijn van een onderliggende aandoening.

Bij de volgende symptomen hebt is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts:

• Als de tinteling vaak terug komt
  • Last van diabetes en wondjes op de voeten
  • Veel je hinder ervaart van de tinteling aan de voeten
  • Als de tintelingen gepaard gaan met krachtverlies of gevoelsstoornissen
Tinteling in de voeten

Oorzaak tintelende voeten

Tintelende voeten kan een gevolg zijn van een aandoening die de zenuwen in de ledenmaten aantast, deze aandoening wordt ook wel “Perifere Neuropathie” genoemd.

De meest voorkomende oorzaken van perifere neuropathie zijn:

• Erfelijke ziekte
  • Suikerziekte (Diabetes)
  • Overmatig alcohol gebruik
  • Hormonale verandering (overgang)
  • Na de chemotherapie
  • Zenuwbeknelling
  • Vitamine B12 of B6-tekort
  • Auto-immuunziekten
  • Beschadiging van de zenuw (Bijvoorbeeld door een ongeval)
  • Chronisch verhoogde bloeddruk

Wat kun jezelf doen tegen tintelende voeten?

Als je veel last hebt van titelend voeten of een doof gevoel in de voeten, dan is het verstandig om dit te bespreken met een arts.

Deze dingen kunnen je helpen bij tintelende voeten:

• Masseer je voeten (Door het masseren van je voeten kan helpen voor de doorbloeding van je voeten)
  • Blijf bewegen (Door te blijven bewegen merken je zenuwen dat het belangrijk is om mee te werken aan het herstel)
  • Draag andere schoenen (Draag goede en stevige schoenen en niet elke dag hetzelfde)
  • Houd een dagboekje bij (Als je regelmatig last hebt van tintelingen, dan kan het handig zijn om een dagboekje bij te houden. Hierin kun je noteren, de plek waar je de tintelingen voelt, hoe lang ze aanhouden, op welke dagen en tijdstippen je er last van hebt en wat je op dat moment aan het doen bent.)
Fysiotherapie-bij-tinteling-in-de-voeten

Behandeling van tintelende voeten

Een behandeling van tintelende voeten zal gebaseerd zijn op een onderliggende oorzaak. Per oorzaak zal er ook een ander behandelplan toegepast worden. Zo kan het zijn als de oorzaak bij een vitamine tekort ligt dat je vitaminetabletten toegediend kan krijgen. Als je diabetes hebt moet eventueel je bloedsuikerspiegel beter gecontroleerd worden.

Een arts kan voor bijna elk onderliggende probleem een behandeling opstellen. Zo is de behandeling voor tintelende voeten bijna voor iedereen anders.