Fysiotherapie bij chronische rugpijn

Fysiotherapie bij chronische rugpijn – Wat is chronische rugpijn? Rugpijn is een van de meest voorkomende klachten bij een fysiotherapeut. Chronische rugpijn is rugpijn die minimaal 3 maanden aanhoudt. Chronische rugpijn is een veelvoorkomende vorm van rugpijn, die vaak geleidelijk ontstaat. Meestal zit deze pijn in de lage rug.

Oorzaken chronische rugpijn!

Er zijn talloze oorzaken die chronische rugpijn kunnen veroorzaken. Ook aan chronische rugpijn zijn er een aantal oorzaken aan te wijzen.

1. Een verkeerde houding
  • Er zijn verschillende houdingen voor de rug die voor klachten kunnen zorgen. Een scheve houding van het lichaam kan op langer termijn klachten geven. Door een scheve houding kan de wervelkolom ongelijk belast worden, hierbij kunnen bepaalde zenuwen of spieren in de knel komen te zitten. Een combinatie van de juiste houding met de spieren zorgt voor ontspanning van pijnlijke plekken en verlichting van pijn. Wanneer een ongezonde houding aan de rug al langer aanwezig is, is het soms lastig de oorzaak te vinden. Bij chronische rugpijn kan bijvoorbeeld een scheve houding niet meer zichtbaar zijn, maar zijn de gevolgen/klachten nog wel aanwezig.
  1. Stress
  • Iedereen heeft wel eens stress, maar te veel stress kan je veel last van hebben. Bij langdurige stress kan hier door iedereen wisselend op gereageerd worden. Een veel voorkomende reactie is verkramping in de spieren bij de onderrug, het gevolg is zeurende pijn die op kan treden bij rust en ontspanning.
  1. Niet goed genezen trauma
  • Een val of ongeluk uit het verleden kan je tot op heden nog veel last van hebben. Er is vaak te zien dat er jaren geleden een fractuur (breuk) wel zijn geheeld, maar dat de functionaliteit er van niet goed terugkeert. De breuk zelf is dan goed hersteld, maar de spieren of ligamenten om het bot of gewricht heen zijn niet volledig hersteld.
  1. Levensstijl
  • Onregelmatige levensstijl, weinig slaap of overgewicht kunnen problemen geven met de rug, hierdoor kan stijfheid of pijn optreden in de rug. Door een ongezonde levensstijl wordt de rug minder fit.

De rug is het middelpunt van je lichaam!

Rugpijn

Wat doet een fysiotherapeut bij chronische rugklachten

Chronische rugpijn heeft een grote impact op het dagelijkse leven, dat maakt chronische rugpijn ook zo ernstig. De groep mensen met chronische rugpijn is zorgwekkend: uit de cijfers van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) blijkt dat 1 op de 5 volwassenen last van heeft van terugkerende rugklachten en dus chronische rugpijn!

fysiotherapie bij chronische rugpijn

Het verhelpen van chronische rugklachten is vaak lastig. De zorg van een fysiotherapeut ligt vaak op het verminderen van de klachten. Het doel van een behandeling van een fysiotherapeut is het zoveel mogelijk kunnen doen in je dagelijks leven met zo min mogelijk klachten.

Fabels rondom chronische rugpijn

• Belasten van de rug is slecht
  • Liggen verlost pijn
  • Pijn is een signaal dat er iets kapot is in het lichaam en daarom is beweging slecht